دانلود پاورپوینت مدارس درعهد قاجاریه

رویکرد دولتمردان قاجار به آموزش جدید، اصولاً نخبه گرایانه بود و از حد اعزام گروه های برگزیده ای از دانشجویان به اروپا و یا جذب گروه های برگزیده ای از جوانان برای تحصیل در دارالفنون، و برخی دیگر از مدارس تخصصی فراتر نرفت. این گروه های برگزیده نیز غالباًمتعلق به پایتخت و گروه های اجتماعی نزدیک به حکومت بودند. تا ربع آخر سده سیزدهم هجری شمسی هیچ اقدامی از سوی دولت برای ایجاد و گسترش آموزش عمومی جدید صورت نگرفت. با وجود این ، در همان دوره، تلاش های فزاینده ای از سوی محافل غیر حکومتی برای تأسیس مدارس جدید در شهر های مختلف صورت گرفت.

رویکرد دولتمردان قاجار به آموزش جدید، اصولاً نخبه گرایانه بود و از حد اعزام گروه های برگزیده ای از دانشجویان به اروپا و یا جذب گروه های برگزیده ای از جوانان برای تحصیل در دارالفنون، و برخی دیگر از مدارس تخصصی فراتر نرفت. این گروه های برگزیده نیز غالباًمتعلق به پایتخت و گروه های اجتماعی نزدیک به حکومت بودند. تا ربع آخر سده سیزدهم هجری شمسی هیچ اقدامی از سوی دولت برای ایجاد و گسترش آموزش عمومی جدید صورت نگرفت. با وجود این ، در همان دوره، تلاش های فزاینده ای از سوی محافل غیر حکومتی برای تأسیس مدارس جدید در شهر های مختلف صورت گرفت.

رقابت میان هیأت های مذهبی اروپایی و امریکایی- که گرایش های مذهبی متفاوتی نیز داشتند- به گسترش این گونه مدارس کمک می کرد. به زودی،دامنه تشکیل این مدارس به تهران، اصفهان و برخی دیگر از شهرهای ایران رسید. شمار این گونه مدارس تا اواخر سده دوازدهم به ده ها مورد رسید. برای مثال، فقط در ارومیه و روستاهای اطراف آن حدود پنجاه مورد از این مدارس تأسیس شده بود در اوایل ،فقط خانواده های مسیحی ساکن در شهرها و مناطق نامبرده،فرزندان خود را به این گونه مدارس می فرستادند اما به تدریج ، مسلمانان نیز به این مدارس اقبال نشان دادند و فرزندان خود را- اعم از پسر یا دختر – برای آموزش به این مدارس روانه کردند.(۱)

تلاش خود ایرانیان (دولت و گروه های غیر دولتی) برای تأسیس مدارس ابتدایی جدید بسیار دیر آغاز شد.نخستین مدرسه ابتدایی جدید ایرانی،در سال ۱۲۶۷ ش(۱۸۸۸م)، یعنی حدود ۶۰ سال پس از تأسیس اولین مدرسه هیأتهای

مذهبی خارجی،با همت یک  ایرانی اصلاح طلب به نام میرزا حسن رشدیه در تبریز تأسیس شد. میرزا حسن که در سفر های خود (به ویژه به بیروت واستانبول)،متوجه نقش نظام آموزشی جدید در پیشرفت و ترقی اجتماعی شده بود، در صدد برآمد تا خود این کار مهم را آغاز کند. او در سال ۱۲۶۱ ش(۱۸۸۳م) مدرسه ای با عنوان رشدیه(این نام را از مدارس جدید عثمانی اقتباس کرده بود) در ایروان تأسیس کرد که بیشتر دانش آموزان آن را ایرانیان مقیم آن شهر تشکیل می دادند.

ناصرالدین شاه در راه بازگشت از سومین سفر خود به اروپا، از مدرسه رشدیه ایروان دیدن کرد و میرزا حسن را تشویق کرد تا مدرسه مشابهی در ایران تأسیس کند. گویا منظور اولیه شاه و همچنین تصور رشدیه این بود که قرار است این مدرسه در تهران تأسیس شود اما شاه در مسیر بازگشت به ایران، احتمالاًبه دلیل نگرانی از واکنش مخالفان،از تأسیس این مدرسه در تهران منصرف شد و رشدیه را وادار کرد که نخست در تبریز کار خود را آغاز کند.به هر تقدیر،رشدیه در تبریز نخستین مدرسه خود را تأسیس کرد اما با مخالفت ها و مشکلاتی فزاینده ای مواجه شد تا م جایی که مجبور شد برای ادامه کار خود به مشهد برود.

او در مشهد نیز مدرسه ای تأسیس کرد اما در آنجا نیز با مشکلات مشابه تبریز مواجه شد. مدارس رشدیه در هر دو شهر تبریز و مشهد توسط مخالفانش(به طور عمده طلاب و روحانیون)تعطیل و تخریب شدند. با وجود این، او دوباره به تبریز بازگشت و به رغم فشار های مخالفان، کار خود را از سر گرفت. البته این بار تلاش های رشدیه از سوی بخشی از مردم و همچنین ولیعهد(مظفرالدین میرزا) و حتی برخی از رهبران مذهبی برخوردار بود. به هر تقدیر،مدرسه رشدیه تبریز تا سال ۱۲۷۵ دوام آورد و در طول فعالیت خود، صدها دانش آموز را با روش جدید آموزش داد.

تعداد اسلاید های این پاورپوینت : ۶۰

پسوند فایل ایجاد شده : ppt

برای دانلود این پاورپوینت بر روی لینک زیر کلیک کنید

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious